Tænk over en aktivitet I har lavet,
hvor I har arbejdet ud fra flere af disse intelligenser.
Aktivitet: "Capture the
flag"
Intelligenser:
Som vi har gjort brug af ubevidst:
Krops-kinæstetisk intelligens (bevægelse, kropslighed)
Logisk-matematisk intelligens
Sproglig intelligens
Spatial intelligens (rumlig orientering og forståelse)
Interpersonel intelligens (Forståelse af og kontakt med andre)
Intrapersonel
intelligens (forståelse af og kontakt med sig selv)
Naturalistisk intelligens (forståelse af og kontakt med naturen)
Hvad gik godt/skidt? Hvordan
reagerede gruppen? Reagerede alle ens? Beskriv den.
Legen gik godt idet at alle havde mulighed for at være med på hver sin måde, da der både var nogle, som skulle være meget aktive og andre der skulle være mindre aktive. Legen krævede et godt samarbejde for at kunne vinde. Der var nogle der gik
meget op i legen og bare ville vinde hvorimod der også var nogle som var mere tilbageholdende og ikke var meget for at skulle være meget aktive, så det gjorde at der var plads til alle.
Forestil jer andre situationer,
hvor det vil være hensigtsmæssigt for nogle børn at arbejde ud fra andre
intelligenser end de oplagte – hvordan kunne det stilles op?
Skriv en case – tag gerne
udgangspunkt i jeres valgfag.
Bogstave legen: det går ud på at man skal lave bogstaver med kroppen og derefter
danner små ord. En anden leg kunne også være at tegne bogstaverne med kridt og så lade børnene gå rundt på
bogstavet for at få en fornemmelse af bogstavetes form eller kunne man skrive et ord og få børnene til at løbe hen på det bogstav som bliver sagt. Legen
"Frugtsalat" kunne også bruges, i denne sammenhæng bare med bogstaver.
Brug SMTTE-modellen til at stille en aktivitet op.
Sammenhæng: at de skal samarbejde for at danne bogstaverne og skulle kunne genkende dem fra hinanden.
Tegn: vi vil gerne se, at børnene kan finde ud
af at forme bogstaverne, og at de har det sjovt ved at lære bogstaverne på en
anden måde. Efter aktiviteten vil vi gerne se, at børnene har lært noget ved,
at de er interesseret i bogstaver.
Tiltag: vi vil gå stille frem og starte med et
bogstav af gangen og forhøje sværhedsgraden lidt efter lidt. Man kunne gøre brug af billeder af
bogstaverne for at vise børnene hvordan bogstaverne ser ud.
Evaluering: vi vil løbende i legen lave evalueringer
for at tilpasse legen bedst muligt (sværhedsgrad skal passe med børnenes
kunnen). Vi vil løbende tage billeder, som de senere selv kan se. Til sidst vil vi lave en
evaluering med børnene og få deres mening om legen og hvad de synes om at lære bogstaverne på denne måde. Som afslutning vil vi tegne bogstaverne
med børnene for at se om de har fået udbytte af legen.
Intelligenser i legen:
Krops-kinæstetisk intelligens (bevægelse, kropslighed)
Logisk-matematisk intelligens
Sproglig intelligens
Interpersonel intelligens (Forståelse af og kontakt med andre)
Intrapersonel intelligens (forståelse af og kontakt med sig selv)
Naturalistisk intelligens (forståelse af og kontakt med naturen) (kan bruges hvis man leger legen udenfor)

Ingen kommentarer:
Send en kommentar