Vores aktivitet for holdet var
mørkerundbold. Deltagerne kom ind i den mørke hal, hvor det eneste lys der var,
var en masse knæklys. Deltagerne fik besked på at tage et armbånd på hver hånd.
Et hold havde orange og gule lys, det andet havde grønne og pink. Keglerne var
blå. Vi havde en bold som lyste i ca. 10 sekunder, som man skulle kaste ud, så
der var ikke noget bat. Vi forklarede reglerne, som var ligesom i det almindelige rundbold, dog kunne man ikke dø, hvis bolden bliver grebet eller hvis man ikke
når at løbe hen til keglen. Vi spillede med reglerne i 2x 10 minutter,
derefter blev spillet sværere i og med at nu kunne man godt dø, hvis man blev
grebet og man døde også hvis man ikke kunne nå hen til keglen.
Formålet med vores
aktivitet var at udfordre sanserne, især synsansen, og styrke sammen holdet og
fælleskabet på holdet. Vores målgruppe var vores klasse, hvor folk er mellem
ca. 20 og 30 år. Hvis man skulle bruge den i pædagogisk praksis, i feks. praktikperioden,
kunne aktiviteten være rigtig god til en ungdomsklub eller DUS for stører børn.
Hvis man skulle bruge legen på handicappede, udviklingshæmmede og mindre børn i
børnehave eller de ældste i vuggestue, kunne man bare bruge det mørke rum og
lyset som et sanserum, uden at spille rundbold. Man kunne eventuelt trille
bolden i mellem hinanden eller skabe "billeder" ud af lysene.
Vi organiserede
legen ved at sætte den ind i organisations cirklen.
Rekvisitter: 4 kegler - en til hver hjørne af
banen Flad genstand - bruges til stopsted. 45 knæklys - en til hver deltager og
nogle til kegler og stopsted
Område: Banen laves i skolen idrætshal - banen
skal være firkantet, tilpasses i længden efter hvordan det går
Deltagere: 26 personer (27 med Maj) Deles i to
lige store hold
Betingelser: Alle slags kast er tilladt Tænkt
over ikke at tyrer, vi er i en forholdsvis lille hal! Andet: Almindeligt idrætsgulv
Vores leg var lidt
svær at dokumenterer i og med at det var en mørkeleg, men vi har nogle små
billeder.
Vi fik deltagerne
til at skrive lidt evaluering af vores leg, det bruger vi også som
dokumentation.
Vi valgte at få
deltagerne til at skrive nogle få sætninger
om hvad de synes om vores leg, som evaluering. Vi valgte at gøre det på
den måde, fordi at vi har erfaring med at det ikke er alle der har lyst eller
kan sige noget lige efter en leg, hvis der er en der allerede har sagt at det
var sjov, er der måske ikke flere der har lyst til at sige det samme igen. Det
er også godt for dem der er lidt stille som ikke har lyst til at sige noget
foran en forsamling. Det var også meget praktisk for os, fordi så har vi det og
kan tage det med os når vi skal sidde og evaluere.
Her er noget af det
der gik igen på de sedler som vi fik tilbage fra deltagerne:
- Det var rigtig sjovt, kreativt, godt, anderledes og sjov måde at bruge sanserne på.
- Godt med klare regler, det var bedst i anden runde med de rigtige rundbold regler.
Vi havde brugt
organisationscirklen og det gør det let at se hvad man kan justere på. Vi
brugte de sedler som deltagerne havde skrevet til os med feedback og
forbedringsmuligheder. Vi kunne eksempel vis have rykket keglerne længere væk
eller tættere på for at justere løbe distancen. Vi kunne have sat musik på for
at for at gøre det sjovere eller sværere sådan at deltagerne ikke kunne hører
hinanden så godt. Vi kunne have fundet på en helt ny leg, som man kunne lege i
mørke med lysene og den lysene bold. Vi kunne også have brugt de rigtige regler
fra start af så der var mere konkurrence element i legen.

Det var en rigtig sjov og anderledes aktivitet I præsenterede for os! Og det er nogle fine overvejelser I har gjort jer omkring legen særligt i forhold til, hvordan legen kan justeres. Det kunne have været godt, hvis I fx benyttede organisationscirklen til at begrunde det. På den måde kunne I synliggøre om det fx. var regler/område eller lign.. I justerede på.
SvarSletI lavede en god fremlæggelse efter aktiviteten. Rigtig godt at I kom ind på didaktik, den nye skolereform og pædagogernes nye rolle. Her viste I også at I kunne bruge SMTTE-modellen og legeskabelonen.
Jeg synes det var fint, at I lavede jeres evaluering skriftligt. Det forpligtede alle til at forholde sig til jeres aktivitet.