tirsdag den 2. juni 2015

"Pædagogen siger"

Når vi skal ud på skolen til legedag har vi valgt at vi skal lege "Pædagogen siger", hvilket er en anden form for "Simon says", hvor vi vil bestræbe os på at få børnene til at gøre ting, som de kommer til at lærer noget af. Et eksempel kunne være "pædagogen siger, tæl til ti" så de kommer til at øve tallene. Eller at sige "pædagogen siger, alle børn med røde sko skal stille sig bagved mig" sådan at de kommer til at øve forholdsordene og farverne. 


"Pædagogen siger", indsat i legeskabelonen.

Vi har indsat vores leg i legeskabelonen for at vise, hvad børnene kan få ud af denne leg.

Social udvikling/læring: At lytte, at gøre noget sammen med andre. 

Emotionel udvikling/læring: At opleve glæde, begejstring og udfordringer, at opnå selvtillid og selvværd.

Kognitiv udvikling/læring: At løse problemer, at forstå og handle efter regler, at være kreativ, at kunne huske og gentage.

Fysisk udvikling/læring: Øve grundbevægelserne, at bevæge sig på mange forskellige måder, at lærer nye bevægelser, at gøre erfaring med forskellige former for fysisk anstrengelse, at gøre erfaring med lege med forskelligt aktivitetsniveau, at opnå kropsbeherskelse og koordination.


Sansemotorisk udvikling/læring: At gøre erfaring med lege og bevægelser der stimulerer sanserne forskelligt, at opnå kropskendskab og kropsfornemmelse.

Kilde: Grunnet og Nielsen (2001) Fra bogen: ”Leg så hjernerne banker”

1 kommentar:

  1. Fint - det bliver herved tydeligt hvor mange kvaliteter legen har.

    SvarSlet