SMTTE-model
("Pædagogen siger")
Sammenhæng
Hvad er situationen?
Det er en legedag, som har til formål at inkludere de børn som starter i skole efter sommerferien.
Hvad har fået os til at være optaget af det, vi vil
arbejde med at udvikle?
Vi fik til opgave at
skulle finde på en leg der havde til formål at lærer børn noget, imens de er i
bevægelse, samtidigt med at førskole børnene skal inkluderes, der kom vi til at
tænke på legen, "pædagogen siger". Det er en leg der opfylder de
krav, fordi vi som styrer legen kan variere den og tilpasse den så de både
kommer til at bevæge sig og at kommer til at lære noget om tal, bogstaver, farver osv.
Hvorfor er det vigtigt at bruge kræfter på det?
For at børnene skal
have en god skolestart og at de skal vænne sig til, at når de kommer i skole, vil
der være en masse bevægelse inkluderet i undervisningen.
Mål/vision
Hvad er det konkret, vi gerne vil opnå?
Vi vil gerne
have at børnene lærer at lytte, da det er det legen går ud på. De skal lærer at holde fokus og gøre det som vi siger.
Er der flere forskellige mål der skal spille sammen?
Vi vil gerne opnå mange af
tingene i legeskabelonen, vænne dem til bevægelse og inkludere dem med dem i
skolen inden de starter.
Problemer?
Det at vi ikke har
en relation til børnene er det største, og det kan have konsekvenser for
hvordan legen udarter sig. Der kommer også børn med særlige behov, som kan have svært ved at tage i mod de beskeder som vi giver.
Tegn
Hvilke tegn vil vi gerne se og hvorfor?
Vi vil gerne se tegn
på at børnene er glade og at de synes at legen er sjov, og at de kan finde ud af legen. Hvis de selv kan gøre brug af legen, så ved man at de virkelig godt kan lide
den og har forstået legen.
Hvordan kan vi vide at børnene har lært noget?
Som evaulering af legen vil vi til slut i legen spørge børnene, hvad de synes og om de har lært noget. Hvis vi nu
spørger børnene om noget, som de ikke ved, kan vi så forklare dem det og derved har
de også lært noget nyt.
Tiltag
Hvad gør vi konkret for at komme i gang?
Vi planlægger,
ligesom nu, forbereder os på hvad vi vil sige, og tænke i gennem hvad der kan
ske og hvad vi så skal gøre hvis det sker.
Evaluering
Hvordan går det? Hvad kunne vi gøre anerledes til
næste gang, hvad har vi lært?
Vi sætter os sammen
efter dagen og snakker om hvordan det er gået.

I skriver at jeres mål er: "Vi vil gerne have at børnene lærer at lytte, da det er det legen går ud på. De skal lærer at holde fokus og gøre det som vi siger."
SvarSletDette hænger ikke helt sammen med de tegn I vil kigge efter: "Vi vil gerne se tegn på at børnene er glade og at de synes at legen er sjov, og at de kan finde ud af legen. Hvis de selv kan gøre brug af legen, så ved man at de virkelig godt kan lide den og har forstået legen."
Herved hænger mål og tegn ikke særlig godt sammen. Begge intensioner er rigtig fine, så enten skulle I have lavet 2 mål (og dermed kigge efter tegn på begge mål) eller også skulle I have valgt det vigtigste mål - og KUN have fokuseret på det... Man kan også vælge at dele op i primære mål/sekundære mål eller kortsigtede- og langsigtede mål!
Jeg mangler jeres evaluering...