Hvordan og hvorfor bruge didaktik i en
pædagogisk kontekst?
Didaktik bruges for at sikre at børn opnår
forskellige kompetencer. Når man laver et didaktisk forløb er det en måde at
være sikker på, at man kommer omkring alt.
Hvad tænker I om pædagogen som didaktikker?
En pædagog er en anden slags didaktikker end en
lærer. En pædagog underviser også, men har flere ting i omløb nemlig både
omsorgen og opdragelsen. En lærer fokusere mest på det faglige, hvor pædagogen
fokusere på at danne et helt menneske.
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge
didaktiske modeller, som en del af det pædagogiske arbejde i
institutionerne?
Ulempe: det er meget firkantet, at tingene skal passe ind i de forskellige kasser. Man får fokusset væk fra nærheden/samværet med børnene. Det
bliver meget voksenstyret og børnene får ikke lov til at lege hvad de har lyst til.
Fordele: Det gør det nemmere at få øje på ting f.eks. får man øjnene op for flere ting, som man ikke ville se eller tænke over, hvis man
ikke arbejde med planer eller modeller. Derved kan man sikre, at børnene har mulighed for at få de
kompetencer man sætter sig for, at de skal have.
Lige præcis! Et uundværligt redskab for pædagogen der vil sikre at der arbejdes målrettet. (Gør jeg det, jeg tror, jeg gør!)
SvarSlet